Amerika’da Toplu Taşıma Hizmeti Neden Çok Kötü? Hayır, Ulaşım Pahalı Olduğu İçin Değil!

Türkiye’nin büyük şehirlerindeki toplu taşıma sisteminin bile ABD’ye kıyasla garip bir şekilde daha derli toplu olduğunu görüyoruz. Bizdekinden bile verimsiz olan ABD toplu ulaşım sistemleri, diğer ülkelerin aksine sürekli olarak daha düşük yolcu sayısı, kısıtlı servis saatleri ve daha uzun bekleme süreleri gibi sorunlarla karşı karşıya.

Maliyetlerinin büyük bir kısmı kamu vergi gelirleriyle sübvanse ediliyor. Bu da Amerikalıların, toplu taşıma için daha fazla para harcamasına rağmen düşük hizmet almaları anlamına geliyor.

Peki bu durum Amerika’nın coğrafyasal kaderiyle mi ilgili?

Şöyle bir geçmişe gidelim. Şehirler, arabaların yaygınlaşmaya başladığı 1950’lerden sonra inşa edildiği için toplu taşıma sistemlerinin etkisiz olması kaçınılmazdı. Fakat Kanada’ya bakıldığında arabaya dayalı bir gelişme söz konusu olmasına rağmen toplu taşıma sistemlerinin durumu çok farklı.

Örneğin, Portland ile Vancouver‘ı, Salt Lake City ile Edmonton’ı veya Des Moines ile Winnipeg’i karşılaştırırsanız, her zaman Kanada şehirlerinde kişilerin daha fazla toplu taşıma hizmeti alabildiğini görebilirsiniz.

Avrupa ve Asya’da toplu taşımalar hayati bir kamu hizmeti olarak görülürken ABD’de buna rastlamak pek mümkün değil.

ABD’de bu, hayati bir hizmetten çok sosyal bir refah temsili olarak bile görülüyor. Bu bakış açısının elbet bir sonucu gelişememiş toplu taşımadır. Fakat bu tek sebep olmak için yeterli değil. Amerika’nın gelişmiş tramvay sistemi, Büyük Buhran ile darbe aldı. 

1920’lerde gelişen otomobil teknolojisi, otobüs işletmeyi tramvay işletmekten daha ucuz hâle getirmişti.

Yalnızca coğrafya da bu durumu açıklayamaz. Çünkü otomobile dayalı ulaşım yalnızca Amerika’da gelişmedi. Avrupa ve Kanada’daki şehirler de aynı gelişmeyle karşılaşmalarına rağmen toplu taşıma sistemlerini geliştirebildiler.

Hatta Amerika’daki bazı şehirler, var olan toplu taşıma sistemlerini bile kaldırarak otoyolları tercih ettiler. Kulağa oldukça garip ve ‘lüks’ geliyor değil mi?

Temel nedenlerinden biri: Sınırlı çalışma saatleri. 

Ülkemize bakarak bir beyin fırtınası yapalım. Neredeyse 7/24 hizmet veren toplu taşıma hizmetimiz, sınırsız bir çalışma saatine sahip. Diğer ülkelerde toplu taşımalar, daha yüksek ücretlerle ve daha sık hizmet sunarak daha cazip hâle getirilirken ABD’de toplu taşıma genellikle düşük maliyetli ve kısıtlı.

Bu konuda Amerika’nın diğer ülkelerin aksine geri planda kalmış olma sebebinin “gecikmiş modernizasyon”dan kaynaklı olduğu düşünülüyor. 

California Berkeley Üniversitesinde bölge ve şehir planlama alanında profesör Robert Cervero, Avrupa’da toplu taşıma hizmetindeki artışın, nüfus yoğunluğundan ziyade “zenginlik ve güce yakınlığın bir kombinasyonu ile bir şehrin büyük insanları çekebilecek kadar iyi bir toplu taşıma sistemiyle donatılmasıyla” ilgili olduğunu belirtiyor.

Bir başka sebep ise rotaların ulaşılabilir olmaması.

Amerika’da yaşayan insanlar için bir yerden bir yere ulaşmanın en kısa yolu kendi araçlarıyla seyahat etmek ya da yürümek. Çünkü bazen kısa mesafede (araba ile 10 dakika süren) bir yer toplu taşıma ile 1 saate kadar çıkabiliyor.

Bu da rotaların düzenlenmesi gerektiği gerçeğini doğuruyor. İnsanların toplu taşımada zorlanmalarının en büyük faktörlerinden birinin rota olduğuna da böylece dikkat çekiliyor. 

Bu durum elbette hep böyle değildi. 1890’dan 1930’a kadar şehirlilerin Denver, Des Moines, Los Angeles ve Boston gibi yerlerde binalara taşınmasıyla “tramvay banliyöleri” gelişmişti. Bu bölgelerdeki evlerin çoğu, en yakın tramvay durağına yürüme mesafesindeydi. 

Yıllar ilerledikçe otomobillerin de gelişmesi, ABD’nin de bunun etkisinde kalmasına yol açtı. Bu yüzden de raylar, zamanla kullanılmaz hâle geldi.

Hükûmetin, toplu taşımaya insanları teşvik etmemesi de araçların kullanım oranına şöyle yansıyor:

Şehirler, insanların yürüme mesafesinde tasarlanmış.

II. Dünya Savaşı’ndan sonra araba kültürü ve müstakil evlere artan ilgi de ABD’de toplu taşımaların çok fazla kullanılmamasına büyük bir etki sağladı. Kullanılmamasını anladık da neden geliştirmek adına bir şey yapmıyorlar?

Bunun tek açıklaması var: Başta bahsedildiği gibi uzun rotalar yüzünden yolcu sayısının az olduğu gerekçesiyle gerekli bakımlar ihmal ediliyor ve az paraya yüksek hizmet vermek istemiyorlar.

Bugün toplu taşımanın ABD’de kötü olmasının tek sebebi bu olsa bile geçmişe dönüp baktığımızda 1950’lerden sonra arabaya yüksek hızlı bir geçiş de sebepler arasında gösterilebilir.Günümüzde koşulların iyileştirilmesi için çalışmaların sürdüğünü söyleyebiliriz.

Kaynaklar: Sporcle, Citi I/O, Bloomberg

Toplu taşıma ile ilgili diğer içeriklerimiz:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

slotbar
superbahis
timebet
tipobet
tumbet
vdcasino
vevobahis
bahiscom
casibom giriş
lidyabet giriş
lidyabet
jojobet
betmarlo giriş
marsbahis giriş
betcup giriş
bets10
Asyabahis
betmoon
betnano
bahsegel giriş
bahsegel giriş
casibom giriş
betvole
casibom
bets10
casinomaxi
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dumanbet
grandpashabet
betvole
casibom
bets10
casinomaxi
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dumanbet
grandpashabet
superbetin
sekabet giriş
setrabet giriş
supertotobet giriş
tarafbet giriş
tipobet giriş
tulipbet giriş
tümbet giriş
vdcasino giriş
winxbet giriş
betpark
betroad
bets10
bettilt
betvole
casibom
casinomaxi
casinoper
dinamobet
grandpashabet
goldenbahis
holiganbet
hovardabet
imajbet
interbahis
jojobet
asyabahis
bahigo
limanbet
makrobet
mariobet
meritking
mobilbahis
mostbet
cratosslot
sekabet
dinamobet
bahigo
perabet
ngsbahis
onwin
bahiscom
paribahis
belugabahis
tipobet
bahigo
onwin
bahigo
betcup
matbet
mariobet
mariobet
limanbet
dinamobet
1xbet
nakitbahis
ngsbahis
bahigo
onwin
paribahis
perabet
piabet
pinup
pulibet
redwin
sahabet
bahigo
perabet
ngsbahis
onwin
bahiscom
paribahis
belugabahis
tipobet
piabet
pulibet
sahabet
mrbahis
pendik escort
aresbet
şutbet
kalebet
supertotobet
betpas
restbet
onwin
lordbahis
ligobet
kolaybet
betpark
betmatik
oslobet
milosbet
masterbetting
matadorbet
maksibet
oslobet
xslot
tarafbet
betgaranti Giriş
Pendik escort
veslot
betturkey
betovis
tarafbet
betist giriş
showbet
xslot giriş
favorislot
barn festival
pragmatic slot oyunları
radissonbet
egt oyna
betmarlo
floating dragon oyna
bonus hunt" rel="dofollow">bonus hunt">bonus hunt
aresbet
tombala oyna
wild wild riches oyna
betibom
dog house megaways
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
wild west gold oyna
markaj giriş
trwin giriş
altıncasino
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
sugar rush oyna
hiperwin
sweet bonanza oyna
diyarbet
diyarbet
mrbahis
favorislot
markaj giriş
trwin
big bass bonanza oyna
gates of olympus oyna
egt oyna
favorislot
markaj giriş
trwin
betingo
bahisbudur
casi pol
casipol giriş
casipol giriş
casipol
casipol
romabet
mrbahis
casipol şikayetvar
casipol giriş
casipol twitter
casipol şikayet
casipol
casipol güncel giriş
casipol güncel
casipol giriş
casipol girişi
avcılar escort
esenyurt escort
bahçeşehir escort
beylikdüzü escort
bakırköy escort
halkalı escort
şirinevler escort
şişli escort
istanbul escort
esenyurt escort
avcılar escort
rexbet
rokubet
romabet
sahabet
savoybet
sekabet
setrabet
superbet
tarafbet
tipobet
tulipbet
tumbet
winxbet
neyine
noktabet
norabahis
oleybet
onbahis
onwin
orisbet
padisahbet
palacebet
paribahis
parmabet
perabet
piabet
pinup
pokerbeta
polobet
pusulabet
redwin
kralbet
ligobet
mariobet
limanbet
limanbet
matadorbet
matbet
meritking
milanobet
milosbet
mostbet
mrbahis
nakitbahis
extrabet
gobahis
gorabet
hilbet
ikimisli
Abdulla62630105
jetbahis
jojobet
klasbahis
betpark
betpas
betper
interbahis
goldenbahis
betcup
slotbar
asyabahis
xslot
restbet
rexbet
rokubet
romabet
sahabet
savoybet
sekabet
setrabet
supertotobet
superbet
tipobet
tarafbet
tulipbet
tumbet
winxbet
vdcasino
mostbet
venüsbet
winxbet
orisbet
padişahbet
palacebet
paribahis
parmabet
perabet
piabet
pinup
polobet
pusulabet
redwin giriş
instagram beğeni satın al
instagram takipçi satın al
limanbet
markajbet
matadorbet
meritking
matbet
milanobet
milosbet
mobilbahis
asyabahis
slotbar
xslot
rexbet
romabet
sahabet
savoybetting
savoybetting
sekabet
setrabet
nakitbahis
extrabet
favoribahis
favorisen
gobahis
gorabet
grandpashabet
betturkey
hilbet
ikimisli
imajbet
intobet
jasminbet
jetbahis
jojobet
klasbahis
betorspin
betpark
betpas
betper
betroad
betsat
bettilt
betturkey
betvole
casibom
casinovale
celtabet
dinamobet
discountcasino
dumanbet
elexbet
elitbahis
betebet
betexper
betine
betist
bet
betkolik
betkom
betlike
betmatik
betonred
bahisal
bahiscom
xuhbebie
betturkey